Devrim Umut Aslan disputerade med avhandling om levande shoppinggator

Foto: Tom Wall, Helsingborgs dagblad

Dagen innan midsommar, torsdagen den 24 juni, var det dags för Devrim Umut Aslan att försvara sin avhandling "Praxitopia – How shopping makes a street vibrant" och därefter kunde han titulera sig doktor i tjänstevetenskap.

Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka vilken typ av shopping som utförs på en stadsdelsgata och att illustrera hur dessa aktörer skapar en levande plats. Den teoretiska utgångspunkten är ”practice theory” och empirin samlades genom en videoetnografisk studie på Södergatan i Helsingborg.

Avhandlingen bidrar till att förstå varför människor finns på en multikulturell shoppinggata som Södergatan, hur gatans miljö och dynamik bidrar till att shopping växer fram. Denna typ av kunskaper är viktiga för alla som intresserar sig för livskraftiga handelsmiljöer och vitala stadsmiljöer.

Fakultetsopponent var professor Sarah Pink från Monash University, Australien och betygsnämnden bestod av professor Mika Pantzar från Helsingfors universitet, professor Bente Halkier från Köpenhamns universitet och docent Carina Sjöholm från Lunds universitet.
Cecilia Fredriksson, Christian Fuentes samt Ola Thufvesson har varit Devrims handledare.

I Helsingborgs dagblad publicerades den 28 juni en artikel om avhandlingen, där Devrim berättar hur han genom att använda en form av videointervjuver där han följde konsumenter kunde han hitta fem olika sätt som människor shoppade på Söder. Han menar att ju fler olika shoppingsätt som förekommer i ett område, desto starkare blir motståndskraften mot den butiksdöd som breder ut sig i många västerländska städer.
- Butiksdöd är inte bara något affärsmässigt, det är ett socialt och kulturellt problem också. Handel har alltid skapat kulturellt utbyte och liv i våra städer, säger Devrim.

Människors olika sätt att shoppa är något som stadsplanerare och beslutsfattare borde ta hänsyn till i större omfattning, menar Devrim Umut Aslan i sin avhandling. Idag är det vanligt att man i första hand satsar på att bygga om och fysiskt fräscha upp när man vill lyfta ett område.
– Istället borde man titta på vad folk gör i området, på vilka sätt de shoppar. Hur kan man förstärka och bjuda in de shoppingsätt som inte finns? Men det gäller samtidigt att gå varsamt fram och inte överplanera, menar han. Det som skapas underifrån är oftast mer långvarigt.

Mer information om avhandlingen finns här.

Läs hela artikeln i Helsingborgs dagblad.

Devrim Umut Aslan
Disputationen sändes digitalt och här är det Mika Pantzar från Helsingfors universitet, ledamot i betygsnämnden, som ställer sina frågor kring avhandlingen till Devrim.
Devrim Umut Aslan
Carina Sjöholm från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet var betygsnämndens ordförande och frågade bland annat om Devrims val att göra en kulturhistorisk analys av Södergatan nu och då.
Devrim Umut Aslan
Carina Sjöholm meddelar betygsnämndens beslut och Devrim jublar tillsammans med Bente Halkier, ledamot i betygsnämnden, Sarah Pink, fakultetsopponent samt Christian Fuentes, en av handledarna.
Devrim Umut Aslan
Devrim gratuleras av två av sina handledare, Cecilia Fredriksson och Ola Thufvesson, efter att ha spikat upp sin avhandling på Campus Helsingborgs vägg.