De fick chansen att göra internship på H&M

Maria Wallin och Matilda Holmström tillbringade sommaren på H&M

Tre studenter från andra året i service management tillbringade sommaren i Stockholm där de gjorde praktik som inköpsassistenter på H&M:s huvudkontor.

Vad gör en inköpsassistent?

– Det låter lite som om man kokar kaffe, men det var väldigt tydligt vilka ansvarsområden man hade, säger Maria Wallin.

– Vi arbetade åtta personer i en grupp och tillsammans ansvarade vi för hela processen fram till färdig produkt i hela världen, säger Matilda Holmström.

– Det var mycket möten hela tiden som man sprang på vilket var kul, man fick vara delaktig, säger Maria.

Sommarens internship (betald praktik) var en riktad satsning från H&M där erbjudandet gick ut till studenter på kandidatprogrammet service management, inriktning Retail, samt modevetenskap i Helsingborg och Textilhögskolan i Borås. Totalt tio studenter antogs efter en lång urvalsprocess.

– Jättekul att H&M som företag såg vår linje som så attraktiv att de ville satsa på oss, säger Maria.

Matilda och Maria vill definitivt rekommendera andra studenter att göra intership om möjligheten uppstår.

– Man hinner se och göra en hel del och lära sig mycket på en hel sommar, säger Matilda.

Efter ytterligare intervjuer under hösten har alla tre service management-studenterna gått vidare till nästa steg i processen, med målet att få anställning på huvudkontoret efter examen. Hur det går får vi reda på i januari.