Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Black Friday - mellan köpfest och konsumtionskritik

Skyltdockor

Vår professor, Cecilia Fredriksson, kommenterar fenomenet Black Friday, på Centrum för handelsforsknings webbplats.

Black Friday, White Monday och Green Friday. Den stundande julhandeln har sällan varit så symboliskt färgrik som i år. När Black Friday nu på allvar har etablerats i den svenska handeln ställs olika frågor kring konsumtionssamhälle, konsumtionskultur och hållbarhet på sin spets enligt Cecilia Fredriksson.

Alltihop sägs ha sitt ursprung i handelns behov av att förvandla röda förlustsiffror till köpfest och svarta vinstsiffror. I takt med att handeln trappar upp med stora rubriker och lågpriserbjudanden inför Black Friday, och den efterföljande Cyber Monday (som på vissa håll även kallas ”Maniska måndagen”) ser vi hur alternativa erbjudanden på nya marknader som exempelvis White Monday och Green Friday växer fram. Det som händer i handeln påverkar ekonomi, kultur och samhälle på olika sätt.

Läs Cecilia Fredrikssons och Centrum för handelsforsknings kommentarer kring denna shoppingtyngda helg.

Läs också om Cecilia Fredrikssons och Devrim Umut Aslans nyutkomna bok om Handelsstad i förvandling, där det bland annat finns ett helt kapitel om julhandel.