Det är Ulrika Westrup vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet som tillsammans med Anna Haraldsson och Amanda Ricketts vid innovationsenheten PART (Preventivt arbete tillsammans) har arbetat med att ta fram en modell för att öka kunskapen om resursanvändning i barnavårdsutredningar. I dessa viktiga och komplexa utredningar är det nu möjligt att på ett tydligare sätt än tidigare kartlägga arbetsuppgifter och tid och synliggöra omfattningen av den samverkan som sker mellan skola och socialtjänst. Med i utvecklingsarbetet var medarbetare från socialtjänsten, elevhälsan och två grundskolor i Helsingborg samt ekonomer från socialförvaltningen och skol- och fritidsförvaltningen. Resultaten av utvecklingsarbetet går nu att ta del av och har sammanställts i en forskningsrapport.
Typfallet Lucas 10 år
Modellen utgår från ett typfall – Lucas 10 år – och har tagits fram med hjälp av scenariometodik. Det konstateras att totalkostnaden för typfallets barnavårdsutredning uppgår till cirka 144 000 kr. Som jämförelse kan sägas, att den totalkostnaden på årsbasis motsvarar cirka 15 procent av en rektorslön, 23 procent av lönen för en specialpedagog eller 37 procent av lönen för en resurspedagog. Av den totala tid som skolan och socialtjänsten tillsammans använde under utredningsperioden utgjordes cirka 3 procent av samverkan dem emellan.
Kan lyfta fram barnet och familjens perspektiv
Modellen har flera användningsområden och bidrar till ett ökat lärande kring olika yrkesgruppers arbetsuppgifter, resurser och metoder inom socialtjänsten och skolan. Den kan också användas som verktyg för jämförelser mellan olika tillvägsgångssätt och metoder för att genomföra barnavårdsutredningar.
– Ett ytterligare användningsområde är att låta modellen utgöra en utgångspunkt för att kartlägga utredningen utifrån barnets och familjens perspektiv. Ett sådant perspektiv skulle kunna fungera som en motvikt till det verksamhetsperspektiv som modellen nu har och därigenom ge viktiga insikter om hur barnavårdsutredningar kan utvecklas så att de bidrar barnets bästa, berättar Ulrika Westrup, forskare vid Institutionen för servicemanagement och tjänstvetenskap, Lunds universitet.