För att kunna leda andra måste du först kunna leda dig själv

Helena Berggren

Studenterna som nu börjar sitt andra år på kandidatprogrammet i Service management inledde den nya terminen med budskapet ”Resultat får du inte av vad du vet utan av vad du gör”.

Helena Berggren har under flera år varit inbjuden som gästföreläsare på institutionen för service mananagement, och under tisdagen var det dags att inspirera och engagera  en ny grupp studenter. Helena är organisationskonsult och har arbetat inom ledarskap de senaste 20 åren och även startat och drivit två egna bolag.

Under föreläsningen introducerade Helena begreppet ”Jag-glädje” och lät studenterna reflektera över om glädje är ett val eller ett tillstånd och vilken glädje som egentligen är viktigast: Jag-glädje, arbetsglädje eller livsglädje?

Föreläsningens tema var ”För att kunna leda andra måste du först kunna leda dig” och Helena delade med sig av sina personliga erfarenheter och egna ”käftsmällar” i livet. Med ett stort mått positiv energi förmedlade hon för studenterna hur man blir sitt bästa jag, i livets olika roller. Hon betonade också vikten av en vinnande företagskultur och att vara en hållbar, tydlig och en sann förebild som ledare.