Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Är det för billigt att flyga?

Flyg landar på Sturup. Foto: Mikael Risedal

Vår forskare Jan Henrik Nilsson, uppmärksammas i Lunds universitets forskningsmagasin, Fokus Forskning. Det är hans forskning om lågprisflygens påverkan på miljön, som ligger i fokus.

Har forskat om lågprisflygets utveckling

Jan Henrik Nilssons huvudsakliga forskningsfält handlar om transporter och hållbar turismutveckling. Flygtrafikens, särskilt lågprisflygets, betydelse för turismutveckling har varit ett viktigt forskningsfält. 

– Transporter, turism, miljö och hållbarhet är de ämnen jag framförallt har ägnat mig åt. Lågprisflygets utveckling är ett exempel på ett av mina forskningsområden.

Flygbränsle är obeskattat

Flygresor både till fjärran och mer närbelägna platser har blivit allt mer populära. Resandet har dock ett pris – även för miljön. En del menar därför att flygresor idag är för billiga. Skatter brukar vara något som politiker gärna använder, både för intäkterna och för att reglera olika områden. I flygets fall stöter det dock på problem. Flygbränsle är nämligen – till skillnad från andra bränslen – obeskattat.

– Flyget har stora förmåner egentligen. Den gamla tanken bland sjöfarare om havens frihet har överförts till lufthavet och det är väldigt liberala regler för att flyga över nästan alla territorier.

 

Läs mer i artikeln i Fokus Forskning.

Lyssna på en miniföreläsning på ämnet under symposiet: "Den ohållbara hållbarheten" den 17 maj, kl 13-17, Palaestra i Lund.