Det är BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) som delar ut totalt 4,9 milj till forskningsprojekt för att utveckla besöksnäringen.
– Den pågående snabba förändringen i den digitala världen innebär stora utmaningar för besöksnäringen. De tvååriga forskningsprojekten kommer att fördjupa vår kunskap om hur digitalisering och visualisering kan stärka besöksupplevelser och besöksnäringens företag och anställda, säger Stina Algotson, vd på BFUF.
Om projektet
Syftet med projektet är att undersöka möjligheter och utmaningar besöksnäringen står inför i en delningsbaserad ekonomi, med fokus på digitala och visuella kommunikationsprocesser. Projektet är ett samarbete mellan Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Institutionen för strategisk kommunikation samt entreprenören Nikola Leijon från Burreo AB och ska resultera i en konkret plattform för små aktörer inom äventyrsturism. Tanken är att skapa en "Airbnb för äventyrsturister".
Projektet ska svara på följande frågor:
- Hur ser processen att lansera och utveckla en ny digital tjänsteplattform inom äventyrsturism ut över tid?
- Hur kommunicerar användarna (besökare och tjänsteleverantörer) på den digitala tjänsteplattformen?
- Vilka implikationer har digital kommunikation för besöksnäringen?
Förutom Lunds universitet, så får även Kungliga tekniska högskolan, Handelshögskolan i Stockholm samt Karlstads universitet var sitt bidrag. Läs mer om dessa projekt i pressmeddelandet från BFUF.